انتشارات فرزانگان دانشگاه ناشر تخصصی کتب دانشگاهی به شماره مجوز 13558 در استان تهران تاسیس شد و هم اکنون جز یکی از فعال ترین ناشران در زمینه کتب دانشگاهی می باشد. این انتشارات از تمامی نویسندگان و پژوهشگران عزیز جهت چاپ و انتشار کتب خویش فراخوان همکاری صادر نموده است و بدین واسطه از تمامی نویسندگان و مولفان دعوت به همکاری به عمل می آورد. تبدیل پایان نامه به کتاب با شرایط ویژه و حمایت مالی خاص(( برای برخی کتب با موضوع کاربردی )) انجام می شود.
جهت مشاوره در تالیف و نگارش کتب با واحد پژوهش موسسه تماس بگیرید 02144441784 و 02144441764
تماس خارج از وقت اداری و روزهای تعطیل
09196748645و 09100636002و09196748625
جهت آشنایی با این کتاب به شرح زیر می باشد :
فهرست، پیشگفتار و مقدمه کتاب حاضر بدین شرح است:
فهرست مطالب
پیشگفتار. 11
فصل اول
نگاهی به کلیات و شناسایی مفاهیم اولیه.. 13
بخش اول: بررسی و شناخت مفاهیم.. 13
بند اول: لذات معنوی.. 13
بند دوم: لذات مادی.. 15
بخش دوم: راه رهایی از لذات مادی و دنیوی.. 17
بخش سوم: لذات معنوی در کلام مرحوم شهید مطهری.. 18
فصل دوم
نگاهی اجمالی درخصوص مصادیق و موارد لذت معنوی خیالی و تخیلی... 21
بخش اول: لذت عبادت در چهارچوب ادیان باطل.. 21
بخش دوم: احساس لذت از فراوانی مال.. 22
بخش سوم: توهم لذت برای انسان بدعتگزار. 23
بخش چهارم: توهم لذت از زهد ساختگی و بیپایه و اساس.... 24
بخش پنجم: لذت ریاست باطل.. 26
فصل سوم
لذات معنوی واقعی و عوامل پیدایش و ازدیاد آنها. 31
بخش اول: لذات معنوی واقعی شناختی.. 31
بخش دوم: آثار و پیامدهای معرفت خداوند متعال.. 33
بخش سوم: محبت خداوند.. 44
بند اول: راه های ازدیاد محبت خدا 45
بند دوم: دعا و درخواست از خداوند.. 46
بخش چهارم: ایمان به خداوند و راههای چشیدن شیرینی ایمان.. 54
فصل چهارم
شناخت لذات معنوی واقعی رفتاری و مصادیق آن.. 83
بخش اول: عبادت، نماز و مناجات... 83
بخش دوم: ملاقات برادران دینی.. 86
بخش سوم: افطار روزه دار. 88
بخش چهارم: تهجد در آخر شب... 89
بخش پنجم: کظم غیظ... 89
بند اول: راههای کنترل خشم.. 92
بخش ششم: حلاوت تلاوت قرآن.. 95
بند اول: ریشهی لذت بردن از قرائت قرآن.. 96
بخش هفتم: ذکر خدا 97
بند اول: ذکر خفی.. 99
بند دوم: عوامل ذکر. 101
بخش هشتم: انس با خدا 104
بخش نهم: لذت و شادی در دورهی ظهور امام زمان.. 106
بخش دهم: گریه و آثار آن.. 108
بند اول: گریه در هنگام یاد اهلبیت... 108
بند دوم: گریه از خشیت خداوند.. 110
بند سوم: عوامل زیاد شدن گریه. 112
فصل پنجم
علل و عوامل محرومیت از لذات معنوی... 115
بخش اول: قساوت قلب... 115
بخش دوم: قساوت، بیماری مهلک.... 116
بخش سوم: عوامل ایجاد قساوت قلب... 118
بند اول: گناه. 118
بند دوم: زیادی کلام. 119
بند سوم: پرخوری.. 120
بند چهارم: بلندی آرزوهای دنیایی.. 121
بند پنجم: برخی شغلها 121
بند ششم: برخی از اعمال.. 122
بخش چهارم: رابطهی بین قساوت قلب و لذات معنوی.. 124
بند اول: راههای درمان قساوت... 124
بند دوم: خوردن عدس.... 126
بند سوم: کلام مرحوم نراقی.. 127
بخش پنجم: برخی دیگر از عوامل محرومیت از لذات معنوی.. 128
بند اول: محرومیت از نماز شب بر اثر گناهان.. 128
بند دوم: محرومیت از نماز شب بر اثر دروغ. 129
بند سوم: محرومیت از نماز شب بر اثر عجب... 129
بند چهارم: محرومیت از قبولی عمل بر اثر حرام خواری.. 130
بند پنجم: محرومیت از قبولی عمل بر اثر نیت سوء نسبت به برادر مومن.. 131
بند ششم: علم بدون تهذیب نفس.... 131
بند هفتم: مجالست با اهل بدعت... 131
بند هشتم: محافظت نکردن خویش از هوی و هوس.... 132
منابع و مآخذ.. 133
پیشگفتار
انسان فطرتا به سوی خوبیها گرایش دارد، و از سختیها و مشکلات گریزان است. هدف خلقتش سرشار از لذایذ و زیباییهای معنوی است. و بیقین لذتهای معنوی که انسان برایش خلق شده برتر و بالاتر از زیباییها و لذایذ مادی است چراکه دنیا اساسا سرای پایدار نیست و به طور طبیعی لذتهایش نیز گذرا خواهد بود، و معنویت و سرای آخرت پایدار و جاوید است. قرآن کریم در این باره میفرماید: «و ما هذه الحیاة الدنیا الا لهو و لعب و ان الدار الآخرة لهی الحیوان لو کانوا علمون» این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست و زندگی واقعی سرای آخرت است، اگر میدانستند. «و لدار الآخرة خیر للذین اتقوا ا فلا تعقلون؛ و سرای آخرت برای پرهیزکاران بهتر است. آیا فکر نمیکنید؟ همانطور که می دانیم لذت به دو گونه مادی و معنوی تقسیم میشود. انسان همانگونه که از رسیدن به اهداف مادی مانند خوردن، آشامیدن، روابط عاطفی و جنسی خود لذت میبرد، رسیدن به اهداف معنوی نیز برای او لذتبخش خواهد بود. در روانشناسی برای لذتهای مادی، ویژگیهایی بیان شده است. منشأ بسیاری از لذتهای مادی، اعضای بدن و حواس پنجگانه و ارتباط آن با خارج است. لذتِ خوردن وابسته به سه عنصر، زبان، حس چشایی و گوارایی خوردنیها و آشامیدنیهاست، اما در لذت معنوی نمیتوان عضوی از اعضای بدن و تلاقی آن با عامل خارجی را منشأِ چنین لذتی دانست. در مکتبهای بشری که آزادی به معنای مطلق آن ترویج میشود؛ لذتجویی، مطلق پذیرفته شده است. این مکتبها هر گونه محدودیتی را در مسیر لذت، نادرست میانگارند. طبق مبانی و اصول این مکتبها، هر گونه قید و محدودیتی در مسیر لذتجویی مغایر با حقوق انسان و در تضاد با آزادی انسان است در حالی که در نظامهای دینی بهویژه نظامهای قرآنبنیان، محدودیتهایی در تشریع و تدوین قوانین وجود دارد؛ زیرا پیروان مکتبهای آسمانی، بر اساس مبانی و اصول اعتقادی خود پیروی و پایبندی از دستورات الهی را بر خود واجب میدانند. نهایتاً در این کتاب قصد داریم به بررسی و شناخت لذات معنوی بپردازیم و در این خصوص با مداقه در کلام اهل بیت و قرآن کریم و همچنین سخنان بزرگان دین راه های رسیدن به خداوند و کسب لذات معنوی را بیان کنیم.ان شالله با تالیف و نشر این کتاب گامی قابل توجه در مسیر شناسایی و کسب لذات معنوی در زندگی برداشته باشیم.
کتاب ادز مرجعی برای معرفی کتابهای ناشران و نویسندگان به دوستداران فرهنگ و ادب و کتاب به صورت رایگان می باشد
ما 50 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم