انتشارات فرزانگان دانشگاه ناشر تخصصی کتب دانشگاهی به شماره مجوز 13558 در استان تهران تاسیس شد و هم اکنون جز یکی از فعال ترین ناشران در زمینه کتب دانشگاهی می باشد. این انتشارات از تمامی نویسندگان و پژوهشگران عزیز جهت چاپ و انتشار کتب خویش فراخوان همکاری صادر نموده است و بدین واسطه از تمامی نویسندگان و مولفان دعوت به همکاری به عمل می آورد. تبدیل پایان نامه به کتاب با شرایط ویژه و حمایت مالی خاص(( براب. برخی کتب با موضوع کاربردی )) انجام می شود.
جهت مشاوره در تالیف و نگارش کتب با واحد پژوهش موسسه تماس بگیرید 02144441784 و 02144441764
تماس خارج از وقت اداری و روزهای تعطیل
09196748645و 09100636002و09196748625
جهت آشنایی با این کتاب به شرح زیر می باشد :
فهرست، پیشگفتار و مقدمه کتاب حاضر بدین شرح است:
فهرست مطالب
پیشگفتار 14
مقدمه. 16
فصل اول.. 20
بررسی و شناخت ابعاد مقـدس خانواده با مداقه در اندیشه ها و آرمـان های تعلیمی و تربیتی دینی و اسلامی 20
بخش اول: مفهوم و معنای خانواده 20
بخش دوم: چیستی و ماهیت خانواده 23
بخش سوم: تعاریف خانواده 25
بخش چهارم: شکلهای اصلی خانواده 27
بند اول: خانواده هستهای.. 27
بند دوم: خانواده گسترده 28
بند سوم: خانواده گستردهی محدود. 29
بخش پنجم: اهمیت خانواده 30
بند اول: اهمیت خانواده در دوران کودکی.. 30
بند دوم: اهمیت خانواده در دوران نوجوانی و بالاتر. 31
بخش ششم: خانواده از منظر فیلسوفان.. 33
بخش هفتم: خانواده در اندیشه آرمان شهرگرایی.. 35
بخش هشتم: خانواده در اندیشه اسلامی و از منظر برخی اندیشمندان مسلمان.. 36
بخش نهم: خاستگاه و پیدایش نظام ارزشمند خانواده 40
بخش دهم: جایگاه مقدس خانواده در جامعه. 42
بخش یازدهم: بررسی مبانی سیستم خانواده 44
بند اول: خصوصیات سیستمیخانواده 44
بند دوم: تیپ های خانواده 47
بند سوم: خانواده گسسته. 47
بند چهارم: خانواده متزلزل.. 48
بخش دوازدهم: شناخت نیازها پایهی خود شکوفایی.. 51
بخش سیزدهم: گسترهی خانواده در قرآن و اسلام. 54
بند اول: خانه در قرآن.. 55
بند دوم: محل تسكین.. 55
بند سوم: محل ذكر و تلاوت ایت الهی.. 56
بند چهارم: محل رابطهای مقدس.... 56
بند پنجم: لزوم حفظ حریم خانه. 56
بند هفتم: طبیعی، فطری یا الهی بودن خانواده در آموزههای دینی.. 59
بخش چهاردهم: الگوهای جایگزین خانواده 63
بند اول: همخانگی یا زندگی مشترک بدون ازدواج.. 63
بند دوم: کمونها یا اجتماعات اشتراکی.. 65
بند سوم: زوجهای هم جنس باز 66
فصل دوم. 70
بررسی و تحلیل ابعاد ساختاری و کارکردی نظام مقدس خانواده درآموزه های دینی و قرآنی و اثر بخشی آن در تعلیم و تربیت اسلامی.. 70
بخش اول: خانواده اسلامیذیل نگاه سیستمی.. 71
بخش دوم: مرزهای درون خانواده از دیدگاه اسلام. 75
بخش سوم: مرز خانواده و اجتماع. 77
بخش چهارم: تکمیل تفکر سیستمیدر پرتو آموزههای اسلامی.. 79
بخش پنجم: ترسیم چیستی و ابعاد ساختاری خانواده در آموزههای قرآنی.. 81
بند اول: اهمیت ساختار در بینش اسلامی.. 81
بند دوم: محورهای اصلی گزینش ساختار 82
بند سوم: معیارهای انتخاب... 82
بند چهارم: معیارهای اولیه. 83
بخش ششم: بررسی و شناخت صفات لازم در این راستا 93
بخش هفتم: مراتب ایمان.. 96
بخش هشتم: نقش بینشهای دینی درخانواده 98
بخش نهم: پاکدامنی.. 101
بند اول: پاکدامنی پنهان.. 103
بند دوم: تقوا 104
بند سوم: اخلاق نیکو. 107
بند چهارم: برخی ارزشهای دیگر. 108
بخش دهم: محیط خانوادگی سالم و شرافت خانوادگی.. 109
بخش یازدهم: تشکیل ساختار در قاموس قرآن.. 113
بخش دوازدهم: ابعاد کارکردی خانواده در آموزههای قرآنی.. 115
بند اول: آرامش روانی.. 116
بند دوم: رشد و تكامل فردی.. 125
بند سوم: مراقبت و حمایت... 127
بند چهارم: تامین و تثبیت جایگاه و پایگاه اجتماعی.. 134
بند پنجم: كنترل اجتماعی.. 135
بند ششم: زمینه سازی تربیت... 136
بخش سیزدهم: استحکام خانواده با وجود فروکاستن کارکردها 143
بخش چهاردهم: استحکام خانواده با فرا رفتن از نظریه مبادله. 144
بخش پانزدهم: بررسی و تحلیل دلالتهای تربیتی.. 146
بخش شانزدهم: بررسی تیپ و ساختار صحیح خانواده اسلامی.. 147
بخش هیفدهم: اصول بدست آمده برای خانواده متعالی.. 149
بند اول: اصل هدفمندی.. 150
بند دوم: وجود آرامش روحی در خانواده 152
بند سوم: خوش بینی.. 154
بند چهارم: امیدوارى.. 155
بند پنجم: اطمینان خاطر. 156
بخش هیجدهم: صبر و بردباری در برابر مشكلات... 156
بند اول: پی گیری اهداف... 157
بند دوم: اصل مسوولیت پذیری.. 158
بخش نوزدهم: اصل آراستگی در خانوده اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی.. 160
بخش بیستم: اصل نظارت وتکلیف در خانواده و روش تربیتی اسلامی.. 166
بخش بیست و یکم: اصل پاسخدهی و محبت در نظام خانواده 169
بند اول: بیان کردن مهر و ابراز نمودن محبت... 169
بند دوم: نیازهای اساسی فرزندان.. 169
بخش بیست و دوم: مقایسه شیوه مسوولانه با سایر روشهای نامبرده 174
فصل سوم. 179
نتیجهگیری، جمع بندی موضوع و پیشنهادات مولفین.. 179
منابع و مآخذ.. 189
پیشگفتار
خانواده از گذشته محل تعلیم و تربیت فرزندان بوده است. در خانواده بزرگ پدرسالاری قدیمی آموزش کودکان توسط والدین، پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها معمول بوده است و غالبا این آموزش ها با فراگیری قرآن و کتاب هایی آغاز می گردید. علاوه بر آموزش های مذهبی، خانواده از طریق انتقال آداب و رسوم وهنجارهای اجتماعی و مذهبی در تربیت کودک نقش عمده ای ایفا می کند. از دیدگاه اسلام پدر و مادر مهمترین نقش ها و وظایف را در رشد و تربیت کودک بر عهده دارند. اسلام از همان ابتدای تولد، برنامه ها و دستورهای خاصی را برای رشد و تربیت کودک تنظیم فرموده و اجرای آن را برعهده والدین قرار داده است. اصولا اسلام در مورد رشد و تربیت، حقوق مسلمی را برای کودکان قائل است. امام سجاد (ع) در ضمن توضیح حقوق فرزند بر والدین می فرماید: با فرزندت آن چنان رفتار کن که اثر نیکوی تو، مایه زیبایی و جمال اجتماعی او شود؛ یا اینکه او را آن چنان تربیت کن که بتواند در کارهای مختلف زندگی با عزت و آبرومندی زندگی کند ومایه زیبایی وجمال تو باشد.البته اسلام در عین حال که به عامل خانواده و والدین بسیار اهمیت می دهد. تاثیر اهمیت سایر عوامل انسانی را نیز در رشد و تربیت فراموش نکرده و در جای خود به اهمیت عوامل انسانی نظیر رهبران، دوستان و معلمان اشاره فرموده است. اسلام و آموزه های قرآنی علاوه بر تاکیدی که بر نقش تربیتی خانواده قائل است شیوه های مناسب تربیتی را پیش روی خانواده ها قرار می دهد به طوری که با تاکید برتکریم و تشویق فرزندان خانواده را از اعمال روش های تنبیهی بازمی دارد. اسلام همچنین به موضوع تفاوت های فردی که مورد توجه روانشناسان است. از دیدگاه اسلام، انسانها از لحاظ ویژگی های، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس درنظر گرفتن این تفاوت ها را نیز درتربیت فرزندان وخانواده ها دارای اهمیت می داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه دردوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می داند. اسلام آیین الهی و مقدسی است که برای خانواده اهمیت فراوانی قائل است و آن را سنگ بنای مهم حیات اجتماعی می شناسد. اسلام وحدت جامعه را از وحدت زوجین و وحدت اعضاء خانواده می شناسد و علایق انسانی موجود در خانواده را قابل گسترش ونشر درجامعه به حساب می آورد. اسلام معتقد است برای اینکه جامعه تحت ضابطه ها درآینده چاره ای جز این نیست نخست که خانواده تحت ضابطه درآید و هرگونه نظم وسازندگی باید از خانواده آغاز گردد و دامنه سازندگی وگسترش به جامعه کشانده شود و حیات اجتماعی تحت نظم و ضابطه درآید. اسلام خانواده را کانون اخلاق جامعه می داند. نوع تربیت و ارتباطات موجود درخانواده موجب وحدت ومنش اجتماعی است. همچنین خانواده را مرکزی سرنوشت ساز در جنبه انحراف و عصیان ذکر کرده اند واز آن جهت که کودک پستی ها و دنائتها را در آنجا تجربه کرده وآموخته است. صفات اجتماعی کودک برخاسته از خانواده است. اسلام خواستار نسلی سالم، پاک و عفیف و موجب افتخار برای جامعه انسانی است، چنین نسلی جز در دامن خانواده سالم نمی تواند تربیت شود، وظیفه ای که خانواده در قبال تربیت جامعه پیوند می خورد.
کتاب ادز مرجعی برای معرفی کتابهای ناشران و نویسندگان به دوستداران فرهنگ و ادب و کتاب به صورت رایگان می باشد
ما 75 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم