انتشارات فرزانگان دانشگاه ناشر تخصصی کتب دانشگاهی به شماره مجوز 13558 در استان تهران تاسیس شد و هم اکنون جز یکی از فعال ترین ناشران در زمینه کتب دانشگاهی می باشد. این انتشارات از تمامی نویسندگان و پژوهشگران عزیز جهت چاپ و انتشار کتب خویش فراخوان همکاری صادر نموده است و بدین واسطه از تمامی نویسندگان و مولفان دعوت به همکاری به عمل می آورد. تبدیل پایان نامه به کتاب با شرایط ویژه و حمایت مالی خاص(( برای برخی کتب با موضوع کاربردی )) انجام می شود.
جهت مشاوره در تالیف و نگارش کتب با واحد پژوهش موسسه تماس بگیرید 02144441784 و 02144441764
تماس خارج از وقت اداری و روزهای تعطیل
09196748645و 09100636002و09196748625
جهت آشنایی با این کتاب به شرح زیر می باشد :
فهرست، پیشگفتار و مقدمه کتاب حاضر بدین شرح است:
فهرست مطالب
پیشگفتار. 11
مقدمه. 13
بخش اول: بررسی مقوله سواد و یادگیری و اقسام آن.. 15
بخش دوم: تعريف اندیشمندان کشور كانادا از مقوله سواد رسانهاي.. 25
بخش سوم: نگاهی اجمالی به تاریخچه سواد رسانه ای در جهان.. 28
بخش چهارم: تاریخچه سواد رسانه ای در ایران.. 32
بخش پنجم: اهمیت و ضرورت یادگیری سواد رسانه ای.. 35
بخش ششم: بررسی مبانی و اصول کلی سواد رسانه ای.. 41
بخش هفتم: سطوح سواد رسانه ای.. 43
بخش هشتم: نگاهی به اهداف سواد رسانه ای.. 45
بخش نهم: مراحل کسب سواد رسانه ای.. 50
بخش دهم: سواد رسانه اي؛ تفکر انتقادي.. 51
بخش یازدهم: ویژگی های پروژه های سواد رسانه ای.. 53
بخش دوازدهم: دلايل فراگيري سواد رسانه اي.. 62
بخش سیزدهم: ارتباطات اجتماعي سالم به وسيله اطلاعات و دانش.... 68
بخش چهاردهم: آموزش رسانه چیست؟. 70
بخش پانزدهم: برنامه های جامع سوادرسانه ای چگونه اند؟. 78
بخش شانزدهم: الگوهای موضوعی در آموزش رسانه ای.. 79
بخش هفدهم: چرایی یادگیری و تسلط بر سواد رسانهای برای تمام افراد. 81
بخش هجدهم: مزایای آموزش سواد رسانه ای برای مخاطبان.. 82
بخش نوزدهم: دلایل آموزش سواد رسانه ای از نگاه باری دونکان.. 83
بخش بیستم: اصل حاكم بر آموزش رسانهاي (سواد رسانهاي). 85
بخش بیست و یکم: الگوي پنج سطحي سواد رسانهاي انتقادي.. 88
بخش بیست و دوم: کشورهای پیشرو در آموزش سواد رسانه ای.. 94
بخش بیست و سوم: فرایندهای شناختی آموزش سواد رسانهای.. 107
بخش بیست و چهارم: بررسی و شناخت تفکر انتقادی با مداقه در تاریخچه تفکر انتقادی و تفکر خلاق 108
بخش بیست و پنجم: استنباط، شناسايي مفروضات، استنتـاج، تعبيـر و تفسيـر، ارزشيابي استدلال هاي منطقي 113
بخش بیست و ششم: نظریه "رابرت کارپلوس" و آموزش تفکر انتقادی.. 114
بخش بیست و هفتم: نگاهی به نظریه«رابرت استرانبرگ » و آموزش تفکر خلاق.. 118
بخش بیست و هشتم: اصول پنجگانة تفكرانتقادي براساس آراي واتسون– گليزر. 122
بخش بیست و نهم: چند راهکار علمی آموزش خلاقیت... 126
بخش سیام: آموزش تفکر خلاق بهوسیله شیوه تفکر افقی.. 128
بخش سی و یکم: روش ذهنانگیزی؛شیوهای خلاق برای آموزش تفکر انتقادی.. 129
بخش سی و دوم: تأثیر اندیشه بزرگان و متفکران در ترویج تفکر انتقادی و خلاق.. 130
بخش سی و سوم: مراحل پیشرفت تفکر انتقادی.. 133
بخش سی و چهارم: تفکر انتقادی، در برابر روش سنتی آموزش.... 138
بخش سی و پنجم: ضرورت ها و اصول تعليم و تربيت... 142
بخش سی و ششم: اهميت آموزش رسانه اي به كودكان و نوجوانان.. 143
بخش سی و هفتم: حضور رسانه ها در زندگي كودكان و نوجوانان.. 145
بخش سی و هشتم: تاثيرات رسانه ها، به ويژه تلويزيون بر كودكان و نوجوانان.. 145
بخش سی و نهم: پردازش اطلاعات رسانه اي نزد كودكان و نوجوانان.. 147
بخش چهلم: سنجش برنامه ها و محتواي رسانه اي نزد كودكان و نوجوانان.. 151
بخش چهل و یکم: كاركردها و نقش هاي مختلف رسانه ها در مورد كودكان و نوجوانان.. 153
بخش چهل و دوم: ده اصل و چند روش مؤثر در کاهش تاثیرات مخرب رسانهها 157
بخش چهل و سوم: مدرسه هوشمند مهمترین دغدغه نظام آموزشی کنونی.. 167
بخش چهل و چهارم: پيشينه هوشمندسازي مدارس.... 172
بخش چهل و پنجم: مهمترين اهداف مدارس هوشمند و مهمترین دلایل تاسیس این مدارس.... 175
بخش چهل و ششم: اصول يادگيري در مدارس هوشمند.. 180
بخش چهل و هفتم: تدوین راهبردهای توسعه مدارس هوشمند و موانع موجود در راه به کارگیری موثر تکنولوژی در نظام های آموزشی مدارس هوشمند 182
منابع و ماخذ.. 187
پیشگفتار
با ورود به قرن بیست و یکم و ظهور جامعه دانایی محور، مفهوم سواد تغییر پیدا کرده است. سواد دیگر همان معنی سنتی توانایی خواندن و نوشتن را ندارد، بلکه مفهوم سواد در معنای جدید خود شامل سواد دیجیتالی، سواد اطلاعاتی و سواد رسانهای است.با توجه به اینکه در عصر حاضر، شکل و سطح سواد تغییر کرده است؛ همه افراد جامعه نیاز به سوادآموزی در معنای جدید آن دارند.در عصر کنونی کسی که خواندن و نوشتن میداند و حتی تحصیلات دانشگاهی دارد، ولی به عنوان مثال نحوه استفاده از اینترنت و جستجو در آن را نمیداند، یا توان درک پیامهای رسانهای را ندارد، باسواد تلقی نمیشود.آموزشی که از سوی رسانه ها عرضه می شود، غیر تجریدی و چند بعدی است.مطالعات اثبات کرده است که استفاده فعال از حواس پنجگانه در آموزش های رسانه ای، یادگیری را آسان و جذابیت آموزش را دو چندان می کند.سواد رسانه ای نیز مقوله ای است که می توان به طور موثر از طریق رادیو و تلویزیون به مخاطبان آموزش داد.نقش معلمان در این عرصه شاید این است که تلاش کند راهی را بیابد تا دریابد چگونه می توان دانش اموزان را در درک نقش های چندگانه فرهنگی و اجتماعی رسانه های جمعی در جامعه و میزان تأثیرگذاری رسانه ها یاری رساند، بدون آن که مستقیماً آنان را در مسیری مشخص انداخت.يادگيري سواد رسانه اي، مستلزم درگيري فعالانه دانش آموزان درجريان اين نوع آموزش است و حضور و فعالیت دبیران با میزان سواد رسانه ای بالاتر در این فرآیند نقش به سزایی دارد.بدين ترتيب تقويت تفكر و پرورش انديشه هاي دانش آموزان به شيوه تفكر انعكاسي از جمله سازه هايي است كه به تعمق و ژرف انديشي يادگيرندگان دانش آموز در خصوص رسانه ها مي انجامد.در تعليم و تربيت نوين، يادگيري به معني جمع آوري اطلاعات نيست بلكه منظور از آن، شركت فعالانه يا دگيرنده در كسب تجارب و معنابخشي به آن تجارب است. پس باید تا حدودی مشخص شده باشد که چرا به سواد رسانهای نیاز داریم. امروز در دنیایی زندگی میکنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانهای قرار دارد. فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است. به عنوان مثال وقتی تلفن همراه یکنفر به صدا درمیآید، این اطلاعات موجود در فضا است که پل ارتباط او با تماسگیرنده شده؛ یا زمانیکه یک مودِم میتواند افراد را به جهان بیانتهای اینترنت بکشاند، نشانهای دیگر است از همین شرایط حاکمیت اشباع رسانهای بر جهان؛ و یا حالا که میلیونها روزنامه و مجله و کتاب و خبرگزاری و شبکهی تلویزیونی بر زمین و زمان میبارد، همه نیاز دارند به اینکه در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند و یک رژیم مصرف اتخاذ کنند. همه نیاز دارند به اینکه در انتخابهایشان بیشتر دقت کنند، درست مانند آنچه مردم در مورد تغذیهی خودشان عمل میکنند. چون مردم اکنون باسوادتر شدهاند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف میکنند چقدر کلسترول، ویتامین و یا مواد دیگر باید باشد؛ در فضای رسانهای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض رسانههای مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از آنها برداشت. زمانی که در بزرگراههای اطلاعاتی حرکت میکنید، سواد رسانهای میتواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه سایتهایی- اعم از شناخته شده و ناشناخته- و چه مقدار از آن را فرضاً در چترومها بگذرانید. بنابراین میتوان گفت که هدف سواد رسانهای در نخستین گامهای خود، تنظیم یک رابطهی منطقی و مبتنی بر هزینه فایده با رسانهها است. به این معنا که در برابر رسانهها چه چیزهایی را از دست میدهیم و چه چیزهایی را به دست میآوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینهای که صرف میکنیم، در نهایت چه منافعی به دست میآوریم؟ بنابراین یکی از اهداف اصلی سواد رسانهای این است که استفاده مبتنی بر آگاهی و با فایده از سپهر اطلاعات را تأمین کند.
کتاب ادز مرجعی برای معرفی کتابهای ناشران و نویسندگان به دوستداران فرهنگ و ادب و کتاب به صورت رایگان می باشد
ما 48 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
نظرات
نوشتن دیدگاه